24 juni 2010

Objektivjakt

Objektivgudien er utrolig nyttig. Allerede har jeg skjønt mye mer enn det jeg gjorde i går. Alt er skrevet så forståelig at til og med jeg, som bare blir forvirret av alle tallene som står i forhold til linsene, skjønner hva det er snakk om. Jeg begynner også så smått å forstå hva alle tallene betyr.

Etter å ha lest meg litt rundt på siden, så har jeg kommet frem til hva jeg trenger/vil ha av objektiver. Tenkte å slenge de ut her, kanskje det hjelper noen en gang. Det jeg kommer til å bruke kameraet til er i hovedsak arkitektur, mennesker, husdyr, nærbilder av alt mulig rart og landskap.

Disse to objektivene dekker et ekstremt zoomområde og gir bra bildekvalitet for pengene:

Canon EF-S 15-85mm F3.5-5.6 IS USM Pris: 5495,- (Ebay 4800,-)










Canon EF 70-300mm F4-5.6 USM IS Pris: 4195,-










Siden jeg er veldig glad i å ta macrobilder, så kommer jeg ikke utenom å kjøpe dette objektivet:

Canon EF 60mm F2.8 USM macro


Prisen ligger på 3695,- (Ebay: 2940kr) Dette er også lettere å håndholde når jeg skal ta bilder, så er jeg ikke avhengig av stativ.

Canon EF 50mm F1.8II Pris: 895,- (Ebay: 600kr)



Et billig fastobjektiv med god lysstyrke.

Canon EF 35mm F2.0 Pris: 2295,-





Canon EF 85mm f/1.8 USM Pris: 3200,- (Ebay: 2250,-)



Etter å ha lest litt rundt, vurderer jeg å kjøpe et fastobjektiv i første omgang. Men er fortsatt veldig usikker...

Oppdatering: Jeg søkte rundt på Ebay og har nå satt på prisene derfra med moms og frakt inkl. Satser på at jeg finner noen kupp der. Småting som solblender og filter er i hvertfall veldig rimelig, så det kjøper jeg nok der.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar